Învățarea sistematică vs. învățarea bazată pe obiective: află care ți se potrivește

           Momentul și contextul în care decizi să înveți o limbă nouă, alături de etapele pe care le proiectezi vor determina cursul muncii tale. Învățarea unei limbi străine nu este un proces ușor, de aceea fie că ești la prima încercare, fie că ai experiență lingvistică, îndrumarea unui mentor te poate salva de câteva zeci de ore petrecute folosind metoda nepotrivită sau strategia greșită. Dacă urmezi un curs atestat profesorul de la clasă va deveni automat mentor, însă dacă vrei să fii autodidact, stabilește o întâlnire cu unul dintre profesorii autorizați care să te ajute în construirea unui program de învățare.

            Un aspect important atunci când prioritizezi învățarea unei limbi este planul de lucru. Altfel spus, înainte de a face primul pas, află care este tipologia care ți se potrivește: tipologia obiectivelor sau tipologia sistemelor. Poate te întrebi de ce este importantă această încadrare, mai ales după ce ai învățat pentru școală și facultate. Răspunsul este simplu: dacă în sistemul de învățământ existau anumite elemente care te motivau extrinsec (dacă motivația intrinsecă lipsea), acum ești doar tu și motivația ta, iar dacă procesul devine greoi și îți pierzi din entuziasm, există șanse mari să îl abandonezi.

            Învățarea unei limbi străine este o activitatea plăcută în contextul în care este organizată, planificată și personalizată. În cazul în care nu ești sigur care este tipologia ta sau vrei să afli mai multe detalii despre cele două, îți oferim câteva indicii:

            Diferența dintre învățarea sistematică și cea bazată pe obiective are la bază motivația. Dacă te numeri printre aceia care sunt motivați de rezultat, de direcția în care îi va duce o nouă limbă învățată, tipologia bazată pe obiective este cea care ți se potrivește. Astfel, împreună cu coach-ul lingvistic, va trebui să stabilești obiective detaliate și clar delimitate care să te ajute în învățarea unei limbi în doar câteva luni. Cursanții care se încadrează în această tipologie își îndeplinesc, de obicei, obiective profesionale sau educaționale și de aceea rezultatul este mai important decât procesul.

           Tipologia sistemelor însă, presupune dedicarea în fiecare zi a câtorva zeci de minute sau ore, fără un program fix, astfel încât focusul se deplasează de la obiective la mijloacele prin care se învăță. Misiunea cursanților care se încadrează în această tipologie este aceea de a se bucura de proces, de a participa la cât mai  multe activități lingvistice, de a cunoaște nativi cu care să converseze în limba învățată și de a le înțelege cultura. Cursanții exersează în fiecare zi, încorporând activitățile de învățare în rutina zilnică, însă fără presiunea unor obiective pe care trebuie să le atingă. 

            Cele două tipologii se întrepătrund, întrucât un cursant axat pe obiectiv se folosește de sistem pentru a avea succes, la fel cum un elev care are un traseu lingvistic sistematic și flexibil, ajunge la un rezultat. Cei mai mulți cursanți au probleme atunci când își aliniază obiectivele cu sistemul de învățare, acestea nepotrivindu-se. În contextul în care obiectivele sunt importante pentru tine, asigură-te că sunt realiste și că procesul poate fi urmat. Spre exemplu, dacă scopul este să înveți mandarina în 2 luni, iar programul propune 5 ore de învățare pe săptămână, rezultatul nu va fi cel așteptat. Cu toate că tipologia sistemelor pare mai facilă, mulți dintre aceia care aleg această variantă nu ajung la rezultate pozitive din cauza faptului că nu investesc suficient timp și nu au determinarea de a continua pe o perioadă îndelungată acest proces.

            Un lucru important în ambele cazuri este disciplina care te va ajuta să înveți o limbă străină indiferent de tipologia de cursant care ți se potrivește.

Photo: <a href=”http://www.freepik.com/free-photo/young-woman-reading-a-book-sitting-on-a-books-pile-on-the-sky_998284.htm”>Designed by Freepik</a>