O limbă străină te ajută să te descoperi pe tine însuți

Roxana BlagescuCu o experiență de peste 16 ani în livrarea de training lingvistic și în organizarea cursurilor de limbi străine pentru români și de limba română pentru expați, Roxana a petrecut peste 1 milion de ore ajutându-i pe oameni să își îmbogățească bagajul lingvistic. Cu ea am vorbit despre cum a fost anul 2016 pentru Cursupedia, despre noile trend-uri în materie de limbi străine, despre principalele motive pentru care o persoană ar trebui să își perfecționeze o limbă străină, dar și despre planurile de viitor.

Mihaela Cocîrță: 1. Cum a fost anul 2016 pentru Cursupedia?

Roxana Blăgescu: 2016 a fost un an în care am continuat colaborările cu clienții vechi (ne plac relațiile de lungă durată), am adăugat noi clienți pe segmentul corporate, dar am deschis și cursurile pentru publicul larg, în formatul small group, cursuri generale și individuale, pentru cele de limbaje specializate. Ne-am îmbogățit vocabularul cu multe cuvinte haioase adunate de la expații pe care îi ajutăm să învețe limba română. Pe unele le găsiți pe pagina noastră de Facebook, iar altele își așteaptă încă rândul.

În a doua jumătate a anului 2016 am început o colaborare cu agenția de comunicare și PR Nomade Communication, care ne ajută să ne comunicăm mai bine evenimentele și să ne punem, mai eficient, ideile în practică.

M.C.: 2. Care crezi că vor fi primele 3 limbi străine care vor trezi interesul celor care doresc să își îmbunătățească abilitățile lingvistice?

R.B.: Sper ca limba română să fie unele dintre ele deoarece acesta este un segment pe care ne dorim să-l dezvoltăm din ce în ce mai mult! Revenind la întrebare, studiile arată un trend crescând pentru spaniolă și franceză, pe poziția a treia rămâne mandarina, iar pe patru urcă surprinzător hindi, iar caraba cade pe locul 5.

Bineînțeles că limba engleză este întotdeauna în tendințe (oare se mai găsesc joburi unde engleza nu este cerută?!). Deși este o limbă foarte vorbită și cunoscută de foarte multă lume (elevii noștri străini care vin pentru prima dată în România sunt plăcut surprinși să constate că oricine de pe stradă vorbește engleza), încă este foarte mult loc pentru perfecționare (pe segmentul 30-45 ani aceasta este cea mai frecventă cerere: vorbesc engleza, dar am nevoie de o îmbunătățire a nivelului sau de perfecționarea conversației).

Franceza este o limbă cerută în mediul corporate și, de multe ori, este nevoie de perfecționare, de la cursurile generale până la cele specializate, mai ales că a fost lăsată într-un colț de umbră.

M.C.: 3. Cursuri de limbi străine la prețuri mici vs. Cursuri cu un training lingvistic personal: pro și contra.

R.B.: Cu siguranță că bugetul este foarte important, iar fiecare persoană alege un curs în funcție de propriile criterii. Este adevărat că pentru o categorie de public, inclusiv pe segmentul corporate,  prețul este primordial. Un preț este mai mic pentru că modulul are mai puține ore, iar pentru a atinge nivelul propus trebuie să urmezi mai multe module, ora de curs este mai scurtă, este un curs de grup (6, 7 persoane), profesori au mai puțină experiență. Chiar și așa, informația primită trebuie să fie corectă și cât mai practică.

Dincolo de discuțiile legate de preț, cred că este foarte important ca persoana care se înscrie la un curs sau compania/departamentul care are achiziționează un curs, să își stabiliească un buget (de preferat cu oarecare flexibilitate), să își stabilească scopurile care trebuie atinse (aici compania de training va interveni ulterior și va veni cu propuneri în urma unui audit lingvistic și a unei discuții), să o vadă ca pe o investiție financiară și de timp, chiar dacă este un curs numai pentru dezvoltarea personală fără un target foarte precis la acel moment. Mai târziu, acest curs poate aduce foarte multe beneficii.

Bineînțeles, în funcție de disponibilitatea de timp a fiecăruia, se poate alege un curs de grup (cu un orar prestabilit și un curiculum care trebuie urmat pe parcursul întregului modul) sau un curs individual, unde orarul și programa sunt personalizate.

Dacă există motivație, se găsesc soluții, atât pentru bugete mai mici, cât și mai mari.

M.C.: 4. Dacă ar fi să ne oprim la principalele 3 motive pentru care o persoană ar trebui să cunoască, la nivel avansat, o limbă străină, care ar fi acestea?

R.B: Se cere deja cunoașterea a două sau trei limbi străine. O limbă străină este o poartă către o nouă cultură și civilizație. Pe lângă avantajele recunoscute la nivel neurologic și oportunițățile de a avea un job mai bun sau de avansare în carieră, dobândești o nouă personalite, interacționezi mult mai ușor și te descoperi pe tine tine-însuți.

M.C.: 5. Care sunt planurile pentru Cursupedia în 2017?

R.B: Ne dorim să continuăm dezvoltarea segmentului de limba română pentru străini, atât pe segmentul corporate cât și pentru cursurile open, prin diferite evenimente adresate expaților, a cursurilor de limbaj specializat adresate diverselor industrii și a celor practice (cluburi de conversație), să lansăm noi formate/formule de cursuri astefl încăt un număr cât mai mare de oameni să aibă posibilitatea de a-și perfecționa cel puțin o limbă străină în funcție de stilul de învățare și de timpul disponibil.